divendres, 23 de juny del 2017

“Método Navarro para adelgazar”, o com fer-se autobombo al Amazon

Vagi per davant que soc una mica “masoca”.

Vaig veure una entrevista al Divendres de TV3, el dimecres 21 de juny, a Luis Navarro, autoanomenat psicòleg, on parlava del seu mètode revolucionari per aprimar sense dietes.

No entraré en els principis del seu mètode. Es mereix un article per sí mateix. Només avanço que em semblen bastant racionals. No obstant, el senyor Navarro te una forma com a mínim curiosa de publicitar seu mètode i, de passada, de la seva clínica exclusiva. I és d’això del que va aquest article, com un exemple més d’ús poc ètic de les possibilitats de difusió de Internet.

Una vegada escoltats els arguments del Sr. Navarro, em van entrar ganes de comprar el seu llibre El método Navarro para adelgazar.  Amb aquesta intenció vaig entrar a Amazon, i em vaig trobar amb això (21 de juny de 2017):



No vaig trobar disponibilitat d’aquest llibre a cap altre llibreria on-line perquè és un llibre auto-editat, que s’ha de demanar a la pròpia clínica Navarro (ho vaig saber desprès de fer la cerca...)

Malgrat no estar disponible a Amazon hi havia un comentari (només un) molt positiu:



Vaig trobar a Amazon el nom complet de la persona que comenta el llibre. També vaig trobar el perfil d’aquesta persona a Facebook. I ara ve la part més interessant. El perfil de Facebook que correspon a la persona que comenta de forma tant favorable el mètode per aprimar del Sr. Navarro indica que es tracta d'una dona jove, esportista i amb una forma física envejable, que no sembla necessitar de cap teràpia d’aprimament. A més, en el mateix perfil de Facebook s’indica que és “Publicista & Business Manager”.

És compatible aquest perfil amb el comentari que aquesta dona a fet sobre el llibre de L. Navarro? O be és més compatible amb una campanya de publicitat enganyosa encarregada a la mateixa persona que comenta? .

Ara ve la segona (i de moment última) part de la historia. En la web de la clínica Navarro hi ha una pàgina on teòricament es pot demanar un e-book amb la descripció del mètode. Omplint els camps de nom, adreça de e-mail i telèfon, la resposta automàtica es que no ha estat possible tramitar la petició i que em posi en contacte amb la Clínica. Em pregunto si l’esmentat e-book realment existeix.

Per a mi el més trist de tot això és que moltes de les afirmacions fetes per L. Navarro a la entrevista esmentada o son de sentit comú o be tenen sòlides bases tant fisiològiques com psicològiques. I es trist perquè fent servir mètodes de publicitat poc ètics el que aconsegueix és desacreditar-se a ell mateix.


En resum: tot i no discrepar essencialment amb els plantejaments del Sr. Navarro, no penso comprar el seu llibre i no recomano a ningú que ho faci.

PD: Mai ho repetiré prou vegades: No creguis tot el que veus a Internet.